Schaeffler België

SERVICE

De automatisch gegenereerde tekstberichten op het 7” display vormen een ware innovatie op het gebied van conditie-monitoring. Vijf foutoorzaken kunnen worden geïdentificeerd en weergegeven op de SmartQB: lagerschade, onbalans, wrijving / cavitatie (bij centrifugaalpompen), temperatuurtoename en alle algemene veranderingen in vibratiepatronen.

Het systeem kan geïnstalleerd en bediend worden door elke elektromonteur zonder aanvullende kennis van trillingstechnologie. Het display toont alle relevante informatie, van montage tot aanbevolen acties als een storing wordt gesignaleerd en de contactinformatie voor technische ondersteuning.

Carine de Vincke
Schaeffler Belgium
S.P.R.L./B.V.B.A.

Tel.  +32  2 389 1388
Carine de Vincke

OVERIGE INFORMATIE

Volg ons ook op Twitter @schaefflergroup en mis geen enkel actueel persen nieuwsbericht meer.

2016-04-25 | HANNOVER/BRAINE L´ALLEUD

Voorspelbaar Onderhoud 4.0: Schaeffler op de Hannover Messe 2016

Plug-and-play machine- en systeem-monitoring met duidelijke weergave van de mogelijke storingsoorzaak

Schaeffler presenteert tijdens de Hannover Messe 2016 een innovatieve, standalone oplossing voor conditiemonitoring van machines en systemen als onderdeel van het thema “predictive maintenance 4.0”. Het monitoringsysteem FAG SmartQB omvat een FAG QB sensor unit (een variant op de bestaande FAG SmartCheck), een kubusvormige behuizing met touch-display en een kabel voor voeding en datatransmissie. Het systeem is speciaal ontwikkeld voor het signaleren van onregelmatigheden in elektromotoren, pompen, ventilatoren en de hierin toegepaste wentellagers. De SmartQB is geheel geconfigureerd direct klaar voor gebruik. De automatisch gegenereerde tekstberichten op het 7” display vormen een ware innovatie op het gebied van conditie-monitoring. Vijf storingsoorzaken kunnen worden geïdentificeerd en weergegeven op de SmartQB: lagerschade, onbalans, wrijving / cavitatie (bij centrifugaalpompen), temperatuurtoename en alle algemene veranderingen in vibratiepatronen die niet duidelijk toegeschreven kunnen worden aan één van de hiervoor genoemde oorzaken. Hiervoor is nadere analyse noodzakelijk. Dankzij deze automatische storingsanalyse uitgevoerd door de
SmartQB kan het systeem bediend worden door onderhoudspersoneel zonder enige kennis van trillingstechnologie. De storingsanalyse stelt gebruikers in staat om direct onderhoudswerkzaamheden in te plannen en indien nodig reserve-onderdelen te bestellen.

De installatie en inbedrijfstelling van het systeem zijn verbazingwekkend simpel. Het kan geïnstalleerd en bediend worden door elke elektromonteur zonder aanvullende kennis van trillingstechnologie. Het display kan alle relevante informatie tonen, van montage tot aanbevolen acties als een storing wordt gesignaleerd en de contactinformatie voor technische ondersteuning. Als het systeem voor de eerste keer wordt aangezet selecteert de klant één van de 16 beschikbare talen en vervangt desgewenst de standaard contactgegevens van Schaeffler’s Supportafdeling door zijn eigen gegevens. Na selectie van de component waar de FAG QB sensor op is gemonteerd (motor, pomp, ventilator) , opgave van het toerental en het invoeren van de naam van de machine selecteert de FAG Smart QB automatisch de beste meetconfiguratie. Het systeem is dan direct klaar voor de automatische leermodus.

Op één unit kunnen in totaal zes FAG QB sensoren aangesloten worden, die desgewenst elk op afzonderlijke machines kunnen functioneren. Deze verdere QB sensoren kunnen op dezelfde wijze als bij de eerste inbedrijfname via het touchdisplay aan het systeem worden toegevoegd. Tijdens gebruik toont het FAG SmartQB systeem relevante informatie, zoals het aantal bedrijfsuren, storingsfrequenties, maximale waarden, gemiddelde waarden, trendcurves en de alarmstatus van elke afzonderlijke FAG QB sensor. Als een alarm optreedt door een wijziging in trillingssignalen die niet direct definieerbaar zijn doet de Smart QB een aanbeveling aan onderhoudspersoneel via het display om de meetgegevens aan Schaeffler’s Supportafdeling te sturen voor een dieper gaande analyse.

SmartQB biedt de industrie voor het eerst een kant-en-klare monitoring-oplossing voor elektromotoren, pompen en ventilatoren die eenvoudig te installeren is en waarvoor geen verdere specifieke kennis over trillingsdiagnose vereist is. FAG SmartQB wordt toegepast in bijv. de cement- en papierindustrie, in de staalsector en in watermanagement. Het systeem wordt momenteel gevalideerd bij diverse klanten in deze sectoren.