Schaeffler België

 
 
 
 
 
 
Toepassingen

Industriële aandrijving

Foto: firma Getriebebau Nord
 
 
 

Technische gegevens

  • Aandrijvingsvermogen: 3,7 kW
  • Ingangstoerental: 1500 omw./min.
  • Overdrachtverhouding: 50:1

Vereisten

  • Hoog prestatievermogen
  • Eenvoudige opbouw
  • Weinig onderhoud vereist
  • Zoveel mogelijk dezelfde lagers
  • Geharmoniseerde
  • levensduur voor alle lagers
Lagerkeuze

Wormwielas

De hoofdbelasting van de wormwielas is axiaal gericht, waarbij de lastrichting wisselt volgens de rotatierichting van de as. De radiaalkrachten die de lagers moeten opvangen, zijn in vergelijking gering. Men kiest een vastlager/loslager-opstelling. De vastlagers vormen twee universele hoekcontactkogellagers FAG 7310B.TVP.UA. De letters UA aan het eind betekenen dat de lagers naar keuze in een tandem-, O- of X-opstelling gecombineerd kunnen worden. Daarbij ontstaat na de inbouw in O- of X-opstelling bij toleranties j5 voor de as en J6 in de behuizing een geringe lagerspeling. De beide hoekcontactkogellagers worden ingebouwd in een X-opstelling. Naargelang van de draairichting van de wormwielas vangt het ene of het andere lager de axiaallast op. Als loslager wordt een cilinderlager FAG NU309E.TVP2 ingebouwd.

Wormwielas

De lagers van de wormwielas worden overwegend radiaal belast; de axiaalkrachten zijn gering in verhouding tot de radiaalbelasting. Vandaar dat we dus een groefkogellager FAG 6218 als vastlager opstellen en een cilinderlager FAG NU218E.TVP2 als loslager.

Smering, afdichting

De wormwielaandrijving en de lagers worden met olie gesmeerd. Het oliepeil moet hierbij tot aan de steekcirkel van het wormwiel reiken. De dichtringen van de tweerijige tonlagers aan de asdoorgangen verhinderen dat er olie uitstroomt en bieden voldoende bescherming tegen het indringen van vuil.